«ابتکار» از نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گزارش می دهد جشنواره کاهشی !

فاطمه رنج‌اندیش
نشست رسانه‌ای سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر صبح سه‌شنبه 10 بهمن ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد. در این نشست ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره و مسعو نجفی مدیر روابط عمومی حضور داشتند. از آنجایی که آئین‌نامه این دوره از جشنواره فیلم فجر تغییرات عمده‌ای نظیر حذف کاخ جشنواره، بخش مستند، فیلم‌های اول و گروه هنر و تجربه بود، اهالی رسانه در این باره سوالات زیادی داشتند. به همین دلیل ابراهیم داروغه زاده سخنانش را اینگونه آغاز کرد: « جشنواره فیلم فجر دارای دو محور اصلی شامل بخش رقابتی و جشن سینمای ایران است که تلاشمان بر این است که هر دو بخش باشکوه‌تر برگزار شود. همچنین در بخش رقابتی پیش از اعلام آیین‌نامه پیشنهاداتی دادیم که سیمرغ‌های بخش فنی حذف شود اما شورای سیاست‌گذاری جشنواره مخالفت کردند. با این همه در بخش رقابتی تغییرات حداقلی داشتیم که یکی از آن‌ها کم کردن تعداد فیلم‌های بخش مسابقه بود.»
او در ادامه توضیح می‌دهد: «یکی از مشکلات سال‌های گذشته تعداد بالای فیلم‌های بخش مسابقه بود که در داوری‌ها تاثیرگذار بود. بنابراین در این دوره تعداد آثار، کاهش یافت. همچنین فیلم کوتاه داستانی پس از مشورت با متولیان این حوزه به سیمرغ‌های جشنواره اضافه شد. در این دوره هیات داوران یک فیلم کوتاه را به عنوان فیلم برتر داستان انتخاب می‌کنند.» دبیر جشنواره درباره حذف بخش مستند و حضور تنها 2 فیلم از این بخش بیان کرد: «باید تفاوتی بین جشنواره فجر و سینما حقیقت ایجاد کنیم. دو فیلم داستانی مستند را در بخش سودای سیمرغ مورد داوری قرار می‌گیرند. معتقدم این دو فیلم مستند از بسیاری فیلم‌های داستانی جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر هستند. همچنین برای نخستین بار فیلم انیمیشن در بخش رقابتی نمایش داده می‌شود. سیمرغ فیلم‌های اول و هنر تجربه دیگر سیمرغ‌های امسال هستند.»
داروغه زاده در ادامه درباره اتفاقات منحصر به دوره جدید جشنواره می‌گوید: «امسال در 31 استان جشنواره سینمایی برقرار می‌شود و برای مدارس در تمامی مقاطع به صورت رایگان نمایش فیلم‌های کودک و نوجوان را در سانس صبح خواهیم داشت.»


دبیر جشنواره درباره حذف کاخ جشنواره و اختصاص پردیس ملت به اهالی رسانه توضیح می‌دهد: «سالن اختصاصی رسانه‌ها یکی از بحث‌های همیشگی جشنواره بود که در این سالن به غیر از عوامل فیلم‌ها مهمان دیگری حضور ندارند. بعد از افتتاح برج میلاد در آنجا جمع می‌شدیم که تفکیکی صورت نمی گرفت اما با گذشت زمان ازدحام جمعیت در کار حرفه‌ای رسانه‌ها اختلال ایجاد می‌شد. تصمیم گرفتیم امسال در پردیس سینمایی باغ کتاب با پنج سالن در دو سانس پذیرای دیگر مهمان‌ها باشیم. البته این تغییرات برای ما نیز سختی‌های زیادی داشت.» در ادامه این روند پرسش و پاسخ‌های انجام شد که به صورت خلاصه به آن‌ها پرداخته می‌شود.
«آشغال‌های دوست‌داشتنی» انصراف داد
فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» مجوز نمایش نداشت ولی امسال توانست مجوز نمایش پیدا کند. در نهایت کارگردان فیلم به هر دلیلی که دوست داشت، انصراف داد و ترجیح داد پیگیر اکران عمومی فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» شود.
هزینه جشنواره را کاهش دادیم
در دوسال گذشته پردیس ملت فرش قرمز مردمی داشتیم که دیگر امسال نداریم. اما بخشی از جشنواره را به هدف کم کردن هزینه‌ها حذف نکردیم. بنابراین نسبت به سال گذشته گستردگی جشن‌مان بیشتر شده و تعداد فیلم‌های بخش مسابقه کاهش یافته است. در نهایت بررسی می‌کنیم و می‌گوییم که هزینه‌های جشنواره چگونه کاهش پیدا کرده است.
«صندوق اعتباری هنر» اسپانسر نیست
بحث اسپانسر بر عهده دبیر جشنواره نیست و هیچ نقشی در این مورد ندارم. این مسئولیت از دوش ما برداشته شد. ضمن اینکه تا جایی که در جریان هستم توافق بین سازمان سینمایی با «صندوق اعتباری هنر» هنوز شکل نگرفته است.
شمارش آرای مردم از طریق اینترنت
تا پایان روز دوشنبه همه مسائل مربوط به شمارش آرا حل شده است تا آرا به صورت اینترنتی جمع آوری شوند. در راستای این روند امکان دخالت در نتیجه آرا هم کمتر می‌شود. بنابراین امیدوارم این مسئله امسال اتفاق بیفتد و اگر مشکلی هم به وجود آید، قطعا قابل رفع است.
قرار بود افتتاحیه فجر حذف شود
باید بگویم که اشتباه کردم. ابتدا فکر می‌کردیم همه جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا با یک فیلم مهمان آغاز می‌شوند و فقط اختتامیه دارند. از طرف دیگر افتتاحیه هزینه‌هایی داشت که حذف آن، هزینه‌ها را کاهش می‌داد اما بعد فکر کردیم جشنواره فجر جز افتتاحیه و اختتامیه گردهمایی دیگری ندارد. ضمن اینکه مراسم‌ بزرگداشت‌ها را نمی‌توانستیم در اختتامیه برگزار کنیم. باید در نظر داشت که قطعا کیفیت برای ما مهم است و نباید فدای صرفه‌جویی شود.
علت حذف بخش مستند در فجر
نظرها متفاوت است و با توجه به تجربه سال‌های گذشته، نتیجه این شد که برای فرهنگ‌سازی و شکل‌گیری آشنایی مردم با مستند، دو فیلم برگزیده شوند تا به فیلم‌های مستند کمک شود. در واقع شورای سیاستگذاری جشنواره در پی رسیدن به تعریف جشنواره حرفه‌ای بود. ما باید سیمرغ‌های فنی یا تعداد فیلم‌ها را حذف می‌کردیم. در نهایت به جای حذف سیمرغ‌های رشته‌های فنی، تعداد فیلم‌ها را در حد امکان کاهش دهیم که داوری تخصصی‌تر شود. جشنواره فیلم فجر رقابت بین فیلم‌های خودمان است که رشد آن‌ها را در همه ابعاد را می‌خواهیم. اگر بخواهیم بخش‌های فنی را حذف کنیم از این هدف دور می‌مانیم. هر تصمیمی نقاط مثبت و منفی دارد که در مجموع باید خروجی مثبتی داشته باشد. با اینهمه نگران بودجه و هزینه جشنواره نباشید. چرا که جشنواره گسترده‌تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.
حاشیه‌های ایجاد شده در مورد پوستر جشنواره
گرافیک، یک سلیقه است و کسانی که در این باره تخصص دارند، می‌توانند با طراحان پوستر گفت‌وگو کنند. ما هم به یکی از متخصصان این حرفه، پوستر را سفارش دادیم. به هر حال هر سال درباره هر پوستری نظرات مختلفی مطرح می‌شود.
جداسازی اهالی رسانه از هنرمندان
درصدد بودیم جشنواره را به وضعیت حرفه ای قبل برگردانیم. تعداد رسانه‌های ما نسبت به ده سال قبل افزایش پیدا کرده و فضای سینمای رسانه موجب نارضایتی اصحاب رسانه شده بود. این جداسازی وظیفه جشنواره بود که در سال اول مشکلاتش برطرف می‌شود تا در سال‌های آینده اصحاب رسانه بدون هیچ مشکلی به تماشای فیلم‌ها بنشینند.
هیچ نهادی اسپانسر فیلم فجر نیست
اینکه یکی از سازمان‌ها چهار فیلم در جشنواره دارد و اسپانسر اصلی است به طور کامل تکذیب شده است، هیچ نهادی اسپانسر جشنواره نیست.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در ابتدای جلسه درس خارج فقه: هدف آمریکا از انتقال داعش به افغانستان شرایط نامطلوب روزهای اخیر مسافران در مسیرهای هوایی، ریلی و زمینی بررسی شد جاده های لیز سفر هیات ۱۱ نفره نمایندگان مجلس شورای اسلامی از زندان اوین بازدید کردند سرک کشیدن بهارستان به اوین علیرضا صدقی قدرتِ غبارآلود و حماسه‌های سترون با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران از 15 فروردین‌ماه 97 نحوه تردد خودروها در مرکز پایتخت تغییر می‌کند «ابتکار» از نشست رسانه‌ای سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گزارش می دهد جشنواره کاهشی ! چرا نهادهای متولی موسیقی درکشور با وجود مطرح شدن چندباره انتقادات برای بیان و حل مشکلات فراخوان داده‌اند «ابتکار» از تهیه لایحه برگزاری تجمعات آزاد اعتراضی طبق اصل 27 قانون اساسی گزارش می دهد سیدحسن خمینی: کسی که شکمش گرسنه است اخلاق نمی‌فهمد « ابتکار» جلسه دونالد ترامپ و نیکی هیلی با نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت را بررسی می‌کند بیانیه دیوان محاسبات درباره گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ هیات ۱۱ نفره نمایندگان مجلس شورای اسلامی از زندان اوین بازدید کردند سرک کشیدن بهارستان به اوین معارضان سوری به نصب پلاکارد‌های حاوی پرچم رسمی سوریه اعتراض کردند تنش در سوچی